10 weboldal, ami megváltoztatta az életünket
Google.com
A Google 1996-ban egy Stanford Egyetemen két PhD-s diák kutatási témájaként indult. A google.com címet 1997. szeptember 15-én védették le. 1998. szeptember 4-én bejegyezték a vállalatukat, a Google Inc.-t. Larry Page és Sergey Brin kezdetben olyan algoritmuson dolgozott, ami a weboldalak közötti kapcsolatok relevanciáját mérte. Ezt hívjuk PageRank-nak. Ma már természetesen ennél lényegesen többről szól a Google keresőbotjának működése. Híresztelések szerint minimum 200 tényezőt vizsgálnak meg, melyeknek további alvizsgálataival együtt megközelítőleg 10.000 rangsorolási tényező lehetséges. Ehhez természetesen nagyon komoly szerverparkot üzemeltet a vállalat, hogy a világ minden pontjáról beérkező kéréseket és az ezzel járó számolási műveleteket ki tudja szolgálni. A vállalat növekedésével és a technológiai úttöréseknek köszönhetően egyre pontosabb találatokat tudott adni a kereső, ami máig a legnépszerűbb keresőnek és egyben kezdőoldalnak a címét hozta el. Bár a Google nem egyeduralkodó, de a piaci szerepe igen meghatározó és jelenleg is piacvezető. Volt egy vicces beszélgetés, amiben elhangzott, hogy kellene írni egy olyan böngészőt, ami nem tárol rólunk annyi személyes adatot, amiből egyre több felhasználónak van elege. A válasz mindössze ennyi volt: "És hol szeretnéd megismertetni a világgal? A Google-ben?". Ha belegondolsz a legtöbb internetes keresésed, vagy kutatásod a Google találati listájáról indul el. Természetesen ez előnyökkel is jár, hiszen borzalmasan gyorsan jutunk hozzá a világ bármely pontjáról származó információhoz.
Youtube.com
Bár a Google termékéről van szó, mégis illendőnek tartottam a 2005. február 14.-ben alapított, méltán népszerű videómegosztót külön pontba szedni. A Google videómegosztóján naponta több terrabájtnyi adat töltődik fel és le. A Youtube-on eltöltött átlag idő lényegesen hosszabb, mint bármelyik felnőtt tartalmat közvetítő oldalé. Ma már ezen nézünk klippeket, közvetítéseket, de akár még teljes filmeket is. Nagyon sokak, beleértve engem is előszeretettel hallgatok Youtuberól lejátszott zenét munka közben, vagy akár az otthoni pihenés megkoronázásához. Nagyon sok olyan zenéhez és videóanyaghoz férhetünk hozzá, tulajdonképpen ingyen, amihez eddig nem mindenkinek volt lehetősége. Ez természetesen megosztja a tartalomkészítők véleményét. Van akinek ez jelent megélhetési lehetőséget, vagy reklámozási felületet, de van, akinek épp az ellenkezőjét váltotta ki. Egy biztos, hogy érdekel minket egy film előzetes, egy vicces videó, egy zene klipp, vagy egy játék végigjátszása, akkor szinte minden bizonnyal a Youtube-on kezdünk el keresni.
Facebook.com
Nap mint nap tölt el az emberiség 100 milliói időt a Facebookon. Nevezhetnénk az életünk virtuális kivetülésének is, hiszen az emberek minden lényeges és lényegtelen dolgot megosztanak az üzenőfalon. Mit ettek, kivel buliztak, hogy érzik magukat, vagy hogy épp elmentek edzeni. Az eredeti cél az volt, hogy Harvard Egyetem hallgató számára biztosítson egy online tanulókört. A Mark Zuckerberg által 2004. február 4-én alapított, akkoriban még TheFacebook hihetetlen tempóval növekedett és hamar maga mögé utasította a konkurenseit. Ma már úgy tekintünk rá, mint a legnépszerűbb hírhálózatra. Innen hamarabb tudjuk meg, hogy ki kivel van jóban, ki kivel van kapcsolatban és ki hol van, mit csinál, mit eszik-iszik, minthogy megkérdeznénk tőle. Sőt a chat szolgáltatása erősen megizzasztotta még a Skype piaci szerepét is, hiszen az emberek amúgy is órákat képesek a Facebook üzenőfala előtt ülni. Éppen ezért ma már egy igen népszerű reklámozási felület is lett egyben. Persze a közösségi portál sok ideológiai kérdést vet fel, mint hogy fiatal ezreinek, miért kell azért kirívó képeket feltölteni, hogy ezzel like rekordokat dönthessenek meg. De tény, sokan éppen emiatt töltenek el sok időt a Facebookon. És nyilván az is egy érdekes kérdés, hogy a 2-300 száz, vagy akár néhány ezer bejelölt ismerős közül valójában kit ismerünk és nevezünk valóban barátunknak. Igazából az életben sincs ez másként, de számokkal illusztrálva elgondolkodtató tud lenni.
Amazon.com
Jeff Bezos által 1994-ben alapított webáruház, kezdetben csak könyveket értékesített, akkor még Cadabra.com néven. Az Amazon nevet csak jóval később, 2000-ben kapta a máig jól felismerhető Amazon logóval együtt. A vállalat, sokáig volt veszteséges. Nagyjából 1999-től kezdett profitot termelni és ma már a világ egyik legnépszerűbb és legnagyobb méretű webáruházává nőtte ki magát, melyen már szinte bármit rendelhetünk a világ bármely pontjáról. Sikerének sok összetevője van, de tagadhatatlan, hogy nagyon átgondolt remarketing stratégiája, a logisztikai megoldása és az, hogy bárki viszonteladóvá illetve, kereskedővé válhat. Magyarországon nehezen indult be a népszerűsége, mert a termékek túlnyomó része távoli országokból érkezik, viszont ha egy helyen szeretnénk megvásárolni szinte mindent és ráadásul olyan termékekből, amit nálunk nem, vagy nehezen lehet beszerezni, akkor mindenképp jó döntés lehet.
eBay.com
A világ egyik legnagyobb aukciós piacterét, az eBayt Pierre Omidyar alapította 1995-ben. A vállalat hihetetlen lendülettel fejlődött. A jogi szabályozások alá eső termékek kivételével bármit megtalálunk az online piactéren. A világ bármely pontjáról megvehetjük mások használt, vagy épp új társadalmi ereklyéit, mind ezt egy olyan aukciós oldalon, aminek az árukészletével körbe lehetne rakni a Földet. Ha valami olyasmit keresünk, ami igazán ritka, vagy nekünk van eladni valónk, ami máshol többet érhet egy gyűjtőnek például, akkor érdemes az eBay-en kezdeni az üzletelést.
Freelancer.com
Munkavállalás nem volt még ilyen egyszerű. A Freelancer lényege, hogy összegyűjtse a világ minden pontján munkát vállaló szabadúszó programozókat és designereket, hogy a cégek által kiírt projektekre pályázhassanak. Ennek a segítségével, könnyen találhatunk külföldi euró, vagy dollár alapú megbízásokat is, a hazai szűkebb költségvetésű projektek helyett. Természetesen a jobban fizető projektekért nagy az árverseny, illetve előnyből indulnak, akik már begyűjtöttek jónéhány Freelancer oklevelet és pozitív értékelést. Nagyon jól lemérhető, hogy a világ bizonyos pontjain mennyiért hajlandóak dolgozni, hiszen az amerikai szabadúszótól az indiai-ig minden nemzet megtalálható az oldalon.
Trivago.com
Egy nagyon ötletes gyűjtőoldal, azok számára, akik a legjobb áron szeretnének a legjobb helyekre utazni. A Trivago összegyűjti, majd kategorizálja és rendezi a világ legnagyobb utazásszervező, vagy szervezéssel foglalkozó weboldal ajánlatait és kiválasztja belőlük a legkedvezőbb ajánlatokat. Így a látogatónak nem kell több oldal hosszú ajánlati listáit átnézni és összehasonlítgatni, mert ezt a feladatot átveszi a Trivago. És mi van a Booking.com-al? Nagyon egyszerűen annyi, hogy a Booking-on, Hotels.com, vagy a HRS24.com és hasonló méretű oldalak ajánlatait is magába foglalja a Trivago. A tényleges foglalást és kiegészítő szolgáltatások megrendelését pedig a legkedvezőbb ajánlatott tett oldalon tehetjük meg, ugyanis a Trivago jutalékért cserébe átirányít bennünket, hogy a céloldalon intézhessünk az adminisztratív ügyeket.
Bucketlistly.com
Ki hitte volna, de igen, ilyen is létezik. Ez a weboldal azok számára lehet igen hasznos, akik szeretik listába foglalni mit szeretnének látni, vagy megvalósítani életük során. Sokan készítünk listát a terveinkről, de ennek sokszor nyomavész, egy idő után átláthatatlanná válik, vagy csak nem hordozható. Na erre a problémára nyújt egy remek megoldást a Bucketlistly, ugyanis egy nagyon szép és interaktív felületen tudjuk rögzíteni és kategorizálni, sőt kiértékelni a bakancslistánkat. Mindenképp egy jól eső érzés egy helyen tudni, rendszerezve átlátható módon a céljainkat és, hogy ezeket időről időre teljesítjük.
Kickstarter.com
Ha van egy örült, vagy zseniális ötleted, amivel megváltanád a világot, vagy csak készítenél egy hatalmas adag krumplisalátát és ehhez mindössze csak pénzre lenen szükséged, akkor a Kickstarter-t neked találták ki. Az eredeti cél az volt, hogy újonnan induló vállalkozások remek ötleteihez lehessen kiírni adománygyűjtéseket. Főleg startup vállalkozások elindítására és felpörgetésére szolgál, melyek életciklusa többnyire erős ívelés után gyors eltűnéssel, vagy más vállalkozásokba való beolvadással végződik. Sajnos a kezdeményezést erősen hátráltatják a megnövekedett visszaélések és soha be nem fejezett projektek száma. Ennek ellenére számos sikeres és máig üzemelő projekt valósulhatott meg a Kickstarter-nek köszönhetően.
ThemeForest.net
A weboldal és webalkalmazás sablon értékesítésével foglalkozó világméretű piactér már több alkalommal is szóba került már itt és nem véletlenül. A weboldalkészítés ma már mindenki privilégiuma lett nem csak a vérprofi programozóké. Worpress, vagy egyéb más, akár webáruházat kiszolgáló tartalomkezelő rendszert nézve komolyabb szakmai tudás nélkül is sokan képesek feltelepíteni és a legalapvetőbb beállításokat elvégezni rajtuk. Majd az alap rendszerre sokan vesznek egy elkészült sablont, amiben a legtöbb egyedi igényünk tulajdonképpen le van fedve és el van készítve. Félreértés ne essék. Nem csak azok a felhasználók vásárolnak a ThemeForestről, akik gyorsan és olcsón szeretnék megúszni egy költségesnek tűnő weboldalfejlesztés kezdeti lépéseit, hanem gyakorlott fejlesztők is. Hiszen rengeteg munkaórát takarít meg egy kész alapot, jelen esetben sablont felhasználni, mellyel gyorsabbá és költséghatékonyabbá vált a weblapfejlesztés, mint valaha. Természetesen ez nagyon jó hír a sablonkészítknek is, hiszen a ThemeForest piacterén keresztül a világ bármely pontján készült sablont vásáolhatunk és és értékesíthetünk egyúttal. Egy korábbi bejegyzésemben bemutattam, hogy extrém esetekben milyen kiamagaslóan jó bevételi lehetőség tud lenni a sablonértékesítés.