20 híres logó, amely a Helveticával készült
Mi különbözteti meg a standard, tömeg-forgalmazású betűtípussal készített márkanevet egy komoly logótól? Az első átlagos és alapvetően értéktelen, a másik (remélhetőleg) hatásos, emlékezetes és általában egy nagyon drága tervezőmunka eredménye.
Leegyszerűsítve, az egyik semmiség, a másik pedig valami. Eljutni A pontból B-be a grafikai tervező legnehezebb és legizzasztóbb feladata. Mégis hogy csinálják ezeket a logókat?
A Helvetica a lehető legjobb leckét kínálja. Az 1957-ben fejlesztett svájci betűkép Max Miedinger és Eduard Hoffmann nevéhez fűződik. A sokoldalú betűtípus pedig szinte mindenhol megtalálható, kivétel nélkül alkalmazzák a különféle logók tervezői.
A következőkben 20 olyan rendkívül híres logót mutatunk be, amelyek a Helvetica betűit alkalmazzák. Ez igazából kevesebb, mint a fele azoknak az óriási cégeknek és vállalatoknak, akik ezt a betűtípust használják logóikhoz, ugyanakkor pontosan bemutatható, hogy ez az egyszerű betűtípus az alapja a legtöbb iparág szimbólumának, hiszen megtalálható a motorkerékpárokat forgalmazó cégek logóitól kezdve (Harley-Davidson) a sminkeket menedzselő vállalatok jeleiben (NARS).
Az eredmények változatosak: némelyik betűtípus már alig hasonlít valamiben a Helvetica betűire, míg másoknál alig észrevehetően, de mégis felismerhetőek az eredeti vonalak. Látni fogjuk, hogy a legapróbb igazítások, mint a helykihagyás a betűk között és a betűk különféle találkozása - nem beszélve a színekről - hatalmas különbségeket képesek létrehozni. Ez is mutatja, hogy az elhíresült és megjegyezhető logók egyszerű alapanyagokból vannak, okosan felépítve.
Először megmutatjuk az eredeti logót, majd alatta a fekete, módosítatlan Helvetica változatot.
Légitársaság
A Lufthansa logója rendkívül közel áll a fekete Helvetica betűkhöz, csupán egy apró változtatás néhány elem vastagságában – mint például az „L” vízszintes szára és az „a” teteje – teljesen megváltoztatja a képet, jóból rendkívül jót csinál. És természetesen: szeretjük a narancssárgát.
Ruházat
Ezzel szemben a North Face teljes mértékben átalakult a betűtípuson keresztül, hiszen az élénk szín és a jobbra igazított szöveg - amely mint egy szikla értelmeződik - teljesen megfelel a szabadidős viselet képviselőjének.
Bútor
A hatás kedvéért a Knoll logó legfőképpen a színekre támaszkodik.
Technika
A Microsoft a Helvetica Black Oblique (fekete dőlt) variánsából indul ki, méghozzá a dőlt, súlyos betűtípusból. A logó a jellegzetes ikerbetűvel („f” és „t”) és az „o”-ból kivágott résszel válik különlegessé.
A Skype a Helvetica Rounded Bold (lekerekített félkövér) betűkkel kezd, majd összecsapja a betűket és egy barátságos kis buborékba helyezi őket. Nem a kedvencünk, ám kellőképpen megjegyezhető.
Elektronika
A japán Panasonic és a német Blaupunkt gyártó is rendkívül közel marad az eredeti Helvetica betűtípushoz. Elsősorban a színekkel fűszerezik a látványt: míg a Panasonic úgymond elnyeli a betűket a kékkel, addig a Blaupunkt pusztán elkülöníti azokat egy emblematikus ponttal.
Jármű
Gondoltad volna, hogy a Harley Davidson, az amerikai maszkulinitás abszolút szimbóluma egy svájci betűtípusból származik? Az észrevehető, jelentős változások engedélyt kaptak, csupán apró pontokban emlékeztetnek a logó betűi az eredeti Helvetica Extra Compressed típusra – talán legjobban a „D”-ben érzékelhető.
A Jeep sokkal jobban hasonlít a forrásra, mint a többi, bár a „J” szélesített hurka, az elcsípett „e” és a „p” kerekített belseje sokkal nagyobb változások, mint amilyeneknek első pillantásra tűnnek.
Irodaszerek
Nem vagyunk teljesen biztosak abban, hogy a Scotch logó rendkívül ismert, attól függetlenül, hogy mindegyik termékükön megtalálható a kockás logó, amely nagy mértékben a márka súlyára emlékeztet.
Az egyszerű elnevezésű 3M egyrészt nagy magasságokba szárnyal a két betű keverésének egyszerűségével, másrészt a 3-mas mégis zárja a logót.
Áruházak
Őszintén szólva a Target logója kevésbé inspiráló, pedig hatékonynak tűnik a Helvetica Bold félkövér betűtípusa - amely azért kevésbé kövér, mint a Helvetica Black - a gyűrűk azonos nagyságával.
A JC Penney-ről szinte nem kell írnunk semmit, elég csupán annyi, hogy ők az egyikek azon kevés vállalatok közül, akik a Helvetica karcsú betűtípusát használják, a Helvetica Lightot.
Kozmetika és higiénia
Az Oral-B, a fogkefék és más fogászati termékek gyártója, teljes mértékben átalakította az alap betűtípust. Az érdekes kacsolódási megoldás az „r” és az „a” között furcsán emlékeztet a Microsoft által használtra, ám a „B” melletti kötőjel elfedése egyedivé teszi a logót.
A NARS (szerintünk) a Helvetica Lightot transzformálta egy bravúros megoldással, amely a karcsú betűk egymásba fedését jelenti.
Étel
Óriási különbségekről beszélhetünk ebben az esetben! El tudod képzelni, hogy a Dole vastag, feszes és derűs logója, ahol az „o”-t körbefutja egy nap, amelynek sugarai belehajlanak az „I”-be, a Helvetica Black-ből keletkezett?
A svájci csokoládégyár, a Nestlé, természetesen a nemzeti tipográfiát alkalmazta, olyan jelentős változásokkal, mint a sarkok kerekítése és a jellegzetes kalap. Aztán mellé tettek egy madarat...
Összegzés
Tehát, vegyél egy alap betűtípust és hogy megkapd a tökéletes logót, a következőket tedd vele a kívánt hatás érdekében:
- szoros vágás (betűk közötti helyköz)
- egyedi rendezés (mint a North Face logó)
- hozzáadott kötés (a betűk egymáshoz való kapcsolódása)
- módosított karakterek (kis mértékű változtatások a betűkben)
- szín
- jelkép vagy más grafikai elem hozzáadása
Ez csak néhány, amit említünk... természetesen a logó végső kinézete sok mástól is függ, például a márkától és a tartalomtól.