A kiadványtervezés 5 típusa

A kiadványtervezés 5 típusa

A kiadványtervezés 5 típusa

Nem mérhetjük minden marketing tevékenység pontos teljesítményét – néha a metrikai adatok helyett a tapasztalatainkra kell hallgatnunk.

A kiadványtervezés kapcsán kifejezetten nehéz megállapítani egy-egy kampány hatékonyságát. A nyomtatási költségek nem mindig lineárisan változnak; sok esetben egyetlen verzió készül az adott kiadványból, így nincs lehetőség újabb tesztek készítésére.

Ha azt szeretnénk elérni, hogy egy papír alapú reklámanyag remekül működjön, figyelembe kell vennünk az ügyfél céljait, a célközönség összetételét, valamint meg kell határoznunk a grafikai és szöveges tartalom irányelveit.

Az alábbiakban 5 olyan kiadványról lesz szó, amelyek hatékonyan teljesíthetnek a vállalati és céges marketing során.

1. DM levél

A kiadványtervezés 5 típusa
Kép forrása: 99designs.com

A DM kifejezés az angol Direct Mail szóösszetételből ered; ahogyan a neve is sugallja, a DM kéretlen levél, amit postai úton reklám céllal küldünk ki a potenciális ügyfelek és vásárlók számára. Mivel kéretlen küldeményről van szó, így a hatékonysága nem túl magas; a címzettek csak ritkán fordítanak rá időt és figyelmet.

Ez azt jelenti, hogy a DM levél elkészítése során ne próbáljunk túl sok és túl bonyolult információt közvetíteni. Ehelyett az egyértelműségre kell törekedni; az üzenet legyen egyértelmű, rövid, könnyen olvasható, illetve legyen felhívó jellegű. Amennyiben a kiküldés üzleti céllal történik, a levél szolgálhat akár kuponként vagy feljogosíthat valamilyen más kedvezményre.

2. Értékesítési prospektusok

A kiadványtervezés 5 típusa
Kép forrása: 99designs.com

Az értékesítési prospektusok kiválóan segítik az értékesítési csapat munkáját, képesek rámutatni azokra a termékekre, amelyek a legnagyobb jelentőséggel bírnak a forgalmazásban. Különösen hasznosak, ha nagyszámú termékről beszélhetünk, illetve az értékesítési csapat komplex információkkal kell dolgozzon.

Ezeknek a prospektusoknak megfelelő módon ki kell hangsúlyozniuk a termékek legfőbb előnyeit, mindezt a címek és listák kiemelésével, illetve a grafikonok, képek és a grafikai elemek használatával. Az ilyen módon elkészített prospektusok nagy segítséget jelentenek az eladónak és a vásárlónak egyaránt.

Kiválóan kivitelezett gyakorlati példákat láthatunk arra vonatkozóan, ahogyan az értékesítési csapat hatékonyan alkalmazza a prospektusokat; segítségükkel hatékonyabb a kommunikáció, illetve könnyebben bemutatható egy termék legfőbb előnye. Ilyen módon sikeresebb a potenciális vevő megszerzése.

3. Válasz brosúra

A kiadványtervezés 5 típusa
Kép forrása: 99designs.com

Egyes prospektusok kiválóan alkalmasak arra, hogy a már érdeklődő potenciális ügyfelek számára küldjük ki őket. Mivel a leendő ügyfél már kifejezte az érdeklődését, nem kell mindent a legelejétől bemutatnunk számára. Helyette olyan kiadványt kell összeállítanunk számára, ami az AIDA elvet alapul véve eredményesnek bizonyul a vágykeltés és a cselekvésre buzdítás során.

Mint minden prospektus esetében, itt is kiemelten kell kezelnünk a könnyed olvashatóságot, az igényes és csábító kivitelezést. Lehetőség szerint meséljenek a képek, ne riasszuk el az ügyfelet a sok szükségtelen száraz információval! A kiadvány legfőbb célja, hogy a potenciális érdeklődőt megerősítsük a döntésében; biztos legyen abban, hogy jól dönt, ha minket választ. Ki kell emelnünk a termék vagy a szolgáltatás előnyeit, mindezeket adatokkal, beszámolókkal és véleményekkel alátámasztva.

Az ilyen jellegű prospektusok mindig pontosan célzottak. Ennek tudatában érdemes létrehozni egy-egy ilyen brosúrát minden fő termék vagy szolgáltatás esetében, amiket a cég kínál.

Egy napelemekkel foglalkozó amerikai cég rendkívül professzionális módon használja a válasz brosúrákat; az érdeklődők számára olyan prospektust küldenek, amelyek igényesen bemutatják a napenergia használatának előnyeit, illetve a cég szolgáltatásait. 

4. Hátrahagyott jutalom

A kiadványtervezés 5 típusa
Kép forrása: 99designs.com

Az értékesítési csapat az ügylet lebonyolítása után maga mögött hagyhat egy úgynevezett hátrahagyott jutalmat, ami lehet akár egy igényesen szerkesztett hasznos prospektus is. Az ügyfelek egyetlen vásárlás után rendszerint még nem köteleződnek el a forgalmazó cég iránt, ezért fontos tudatosítani bennük a forgalmazó megfelelőségét. Ennek az egyik remek módja lehet a hátrahagyott prospektus.

Ha a prospektusok lenyűgöző képeket, vásárlói és szakvéleményeket tartalmaznak, az esetben a kiadvány hatékonysága kiváló lehet. A sikerhez alapvetően szükséges, hogy az ügyfél hasznosnak találja a kiadványt, amit a kezében tart; lehetőség szerint legyen benne speciális ajánlat, termék garancia és árlista – mindezek hozzásegítik az ügyfelet a jövőbeli vásárláshoz is. Fontos emlékeztetnünk az ügyfelet, hogy hova kell fordulnia a következő alkalommal is.

A hátrahagyott brosúrák esetében nem kell felszólítanunk az ügyfelet a vásárlásra, hiszen az alapvető kapcsolat már megszületett közte és közöttünk; e pillanatban már a hívását kell várnunk. Fontos, hogy más elérhetőségeket is biztosítsunk számára, amelyek esetleg kényelmesebbek számára vagy amelyet előnyben részesít.

5. Az értékesítés helye

A kiadványtervezés 5 típusa
Kép forrása: 99designs.com

Az értékesítési helyeken kiosztott brosúrák kivételesen hatékonyak lehetnek, ugyanis a potenciális ügyfeleket vásárlásra ösztönzik. Különösen hatásosak lehetnek különböző kiállításokon és expókon.

A kiállításokon a legtöbb látogató nem céltudatosan keresi a maga számára megfelelő terméket, hanem inkább nézelődik; a legtöbb látogatónak nincs egyértelmű elképzelése arról, pontosan milyen terméket szeretne vásárolni.

Ezeknek a kiadványoknak az a legfőbb feladatuk, hogy felkeltsék az érdeklődést és egy lehetséges megoldást vázoljanak a látogató számára. Ha ez sikeresen megtörténik, az adott látogató sokkal nagyobb valószínűséggel válik vásárlóvá.

Következtetés

Nagyon sok marketing szakember annak a véleményének ad hangot, hogy a különböző nyomtatott kiadványok remekül használhatók a vásárlási ciklus egész folyamatában. Ezek alkalmasak arra, hogy megragadják a figyelmet, érdeklődést váltsanak ki, illetve ösztönözzék az embereket a vásárlásra. A megtérülést nagyon nehéz mérni, csaknem lehetetlen, de ez nem jelenti azt, hogy a nyomtatott kiadványokat mellőznünk kellene a marketing eszköztárból. Talán ez a cikk is adott néhány ötletet arra vonatkozóan, hogyan érdemes a nyomtatott brosúrákkal foglalkozni annak érdekében, hogy azok alkalmazása garantáltan megtérülő legyen. Ha meghoztuk a kedved hozzá, csatlakozz te is a kiadványszerkesztő tanfolyamunkra.

Oszd meg barátaiddal is!

Facebook Twitter Linkedin

Elérhetőségeink

  • Címünk: 1139 Budapest, Frangepán utca 3. (1. emelet)

  • Ügyfélfogadás, beiratkozás: Hétfőtől - péntekig: 09:00-17:00

  • Telefonszámunk: 06 70 604 2060, vagy 06 1 4500 110

  • E-mail címünk:

Közösségünk