Így készíts megjegyezhető logót!

Így készíts megjegyezhető logót!

Így készíts megjegyezhető logót!

Észrevetted már, hogy léteznek olyan világszerte ismert logók, amelyek semmiféle logikával nem rendelkeznek? Legalábbis első pillantásra úgy tűnhet.

Ezek esetében értékelhetők a szép színek, az ügyesen megrajzolt grafikai elemek és a tipográfia innovatív jellege, de a legtöbb esetben a logók mégsem köthetők a márka identitásához.

Figyeljük meg, mit mond számunkra a Good Year logó közepén található minta, mit jelentenek a Chiquita logóban található banánok, illetve mit sugall számunkra a kék-sárga IKEA logó egy szupermarketben...

Így készíts megjegyezhető logót!

A logónak nem feltétlenül kell megjegyezhetőnek lennie, legalábbis nem a tudatosság szintjén. Egy logó elsősorban a kivételes színválasztástól, a különleges formai tervezéstől és a tudatalatti megjegyezhetőségtől válik tökéletessé.

De mielőtt nekikezdenénk, érdemes néhány szót ejteni a márka identitásáról.

A márka identitásának meghatározása két szóban

A márka identitása mindenkinél más. Majdnem. Mindenki a saját szemszögéből nézi. Te talán kizárólag nonprofit szervezeteknek készítesz honlapokat, talán online marketing tanácsadást kínálsz blogoló anyukáknak. Mindegy, mit csinálsz, az bizonyos mértékben specifikus.

Mielőtt nekikezdenél a logó tervezésének, tedd fel magadnak a kérdést, hogyan határoznád meg két szóban a márkád identitását. Rettenthetetlen nők, lángoló remény vagy atombiztos pénzügyek? Adj magadnak időt, hogy ezeknél sokkal jobbat alkoss! Keresd meg az a szópárt, amely együttesen a legjobban leírja a márkád! Tedd meg, írd le egy papírra, majd folytasd az olvasást!

A színek pszichológiája

A színek pszichológiája, illetve a színek hatása a vásárlókra régóta ismert jelenség. A színek erős pszichológiai hatással rendelkeznek, illetve hatékonyan befolyásolják az emberi érzelmeket.

Nézzük meg a fenti kék-sárga logókat! Vajon ezek a világcégek miért ezeket a színeket választották?

A sárga szín választása nyilvánvaló; figyelemfelkeltő, valamint optimista érzelmeket idéz elő. Ezen okból adódóan sárgák a közúti jelzőtáblák is, amelyek azonnal megragadják a figyelmet és szinte ordítják: Nézz rám!

A kék szín választásának hátterében a bizalom és a megbízhatóság hangsúlyozása áll. Noha a cégek a tevékenységüknek köszönhetően szeretnének megbízhatónak látszani, mégis ki kell használniuk az egyszerű praktikákat is, hogy el tudják adni gumiabroncsokat, a bútorokat vagy a banánokat.

Ez magyarázza, hogy sok világcég (pl.: American Express, Bank of America, PayPal) a kék szín dominanciáját alkalmazza a logójában.

Így készíts megjegyezhető logót!

És most vessünk néhány pillantást, mit sugallnak a színek a fogyasztók számára!

Piros: Energikus, izgalmas, tettre kész

Így készíts megjegyezhető logót!

A piros intenzív, dinamikus, szenvedélyes és energikus. Hacsak nem vagyunk színvakok, képtelenek vagyunk figyelmen kívül hagyni. Ennek az az oka, hogy a piros azonnali érzelmet vált ki belőlünk. Elég arra gondolni, hogy a folyosón haladva mindig meglátjuk és szemügyre vesszük a tűzoltó készülékeket.

A piros szín pozitív hatással van az étvágyra is. KFC, Coca Cola, McDonalds, Wendy’s, Pizza Hut... Hosszasan folytathatnánk a sort, hiszen a legtöbb élelmiszer gyártó felhasználja a piros színt az étvágy fokozására.

A piros színnel mégis takarékosan kell bánni. Ha túl sokat használunk belőle, érzelmi túlterhelés jöhet létre, ezért szerencsésebb, ha kontrasztos háttérrel alkalmazzuk.

 

A piros színt olyan kivételes márkák fordították a maguk hasznára, mint a Honda, Toyota, Canon, Red Bull, YouTube vagy a CNN.

Narancssárga: barátság, magabiztosság, rajongás

Így készíts megjegyezhető logót!

A narancssárgát lehet szeretni és lehet utálni, de nehéz semlegesnek maradni vele szemben. A narancssárga hatékonyan ötvözi a piros energiáját és a sárga optimizmusát, így jön létre egy játékos és tündöklő szín. Ez a szín a barátságos márkák választása, mint amilyen az Amazon, az Etsy, a Bit.ly, a Shutterfly és a Blogger. Ezek a márkák a lelkesedést és a barátságot szeretnék közvetíteni.

A narancssárga a szórakoztató ipar számára jelent alternatívát. Komoly benyomás keltésére viszont nem alkalmas, így pénzügyi szolgáltatások vagy az idegenforgalom területén nem ajánlott. Ellenben tökéletes választás, ha a fiatalokat vagy a közösségeket kell megszólítani.

Citromsárga: boldogság, optimizmus, fiatalság

Így készíts megjegyezhető logót!

A sárga kiválóan stimulál és hatékonyan ragadja meg a figyelmet. Számos esetben alkalmazzák a figyelemfelkeltés eszközeként, de ugyanakkor optimizmust és boldogságot sugároz. Citromkarikák, délutáni szikrázó napsütés, boldogságban úszó kiskacsák – mik rejthetnek magukban több boldogságot?

Ezen okból sok világmárka döntött a sárga mellett, mikor arculatot kellett választaniuk.

A sárga spontaneitást vált ki belőlünk. Gondoljunk a legismertebb márkákra, amelyek a sárgát alkalmazzák; McDonald’s, Best Buy, Ikea, Burger King – mindannyian az impulzív vásárlót keresik, aki azonnali vásárlásra csábítható.

A sárga éttermek számára is remek választás, hiszen pirossal kombinálva étvágygerjesztő hatással vannak az érzelmekre.

Zöld: frissesség, egészség, gyarapodás

Így készíts megjegyezhető logót!

A zöld természetességet, nyugalmat és frissességet árasztó szín. Mivel az emberi szem a zöld színt képes a legkönnyebben feldolgozni, így valóban nyugtató hatással bír. Ha az arculat a természetességet, természet-tudatosságot, élénkséget, derűt és megújulást hivatott közvetíteni, akkor a zöld szín kiváló választás.

Ha a márka bármilyen tekintetben a természetességhez kapcsolódik, az esetben a zöld a legjobb választás. A zöld a magabiztosság színe a természetben. Számos termék vagy szolgáltatás esetén előnyös a zöld szín, gondoljunk a gyógyfürdőkre, az élelmiszer-ipari termékekre vagy az állatokkal foglalkozó vállalkozásokra.

Kék: bizalom, lojalitás

Így készíts megjegyezhető logót!

Az összes szín közül a kék sugározza a legtöbb megbízhatóságot. Ahogyan megbízunk abban, hogy holnap is kék színű lesz az ég, úgy a kék logóhoz és arculathoz is megbízhatóságot társít az elménk.

Különösképpen a pénzintézetek, bankok és biztosítók alkalmazzák szívesen a kék színt – érthető módon. American Express, PayPal, Twitter, Facebook – számukra a kék szín a bizalom erősödését eredményezi.

Lila: kreativitás, luxus

Így készíts megjegyezhető logót!

A lila két alapszín, a piros és a kék összekeverése által jön létre; a piros szenvedélyét a kék bizalma ellensúlyozza. Így jön létre a kifinomultság, a kreativitás és a képzelet harmóniája. Olyan márkák, mint a SyFy, Hallmark, Curves vagy a Yahoo! sikeresen közvetítik a találékonyságot és az eredetiséget.

A lila szín tökéletesen működik azon cégek esetében, amelyek újraterveznek egy termékek vagy szolgáltatást.

Fekete: gazdagság, hitelesség, teljesítmény

Így készíts megjegyezhető logót!

Ha tekintélyt vagy luxust szeretnénk közvetíteni, a fekete remek választás. Talán nem olyan hivalkodó, mint a színes megoldások, de a maga nemében igazán kitűnik az egyszerűségével. Gondoljunk csak a Nike pipájára vagy a Chanel két egymásra fordított C betűjére!

Amennyiben a fekete logó mellett döntünk, az esetben ügyelnünk kell arra, hogy magát a logót jól kiemelje a világos negatív tér. Ha túl sok a fekete, az elegancia és tekintély helyett szomorúságot, magányt és ürességet közvetítünk.

A színek hatása

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, mennyire fontos a színválasztás a logó tervezése során. Az amerikai Loyola Egyetem kutatása azt állapította meg, hogy a színek segítségével akár 80 százalékkal növelhető egy márka általános közismertsége.

A sokszínűség

A legtöbben megijednek, ha a „színes” szót hallják. Való igaz, a legsikeresebb logók egy vagy két színt használnak, de felhozható néhány ellenpélda is. Nézzünk néhányat!

Így készíts megjegyezhető logót!

A Toys R Us egy népszerű amerikai játékbolt. A színes logója játékossá és szórakoztatóvá varázsolja. A megfordított R betű a gyermeki játékosságra utal, a kissé megnövelt mérete pedig a rendezetlenségre. A betű kék színe a megbízhatóságot sugározza. A logó szinte megszólal: Mi megértjük a gyerekeket és olyan játékokat készítünk számukra, amiket imádnak, de a szülők is bíznak bennünk, mert egyszerűen megbízhatók vagyunk.

Így készíts megjegyezhető logót!

A Google logó színes és kissé ferde hatást kelt. A kék, piros és sárga színek dominálnak, de megbújik közöttük a zöld L betű, amely a márka elsődleges üzenetét hivatott közvetíteni. Ruth Kedar grafikus szerint a logójuk azt sugallja, hogy a Google nem hajlandó a szabályokat követni.

Így készíts megjegyezhető logót!

A világ kedvenc licitálós honlapja, az eBay is színes logót használ. Állításuk szerint a színes logó az eBay közönségének sokszínűségét hivatott reprezentálni. A szorosan egymáshoz illesztett betűk arra próbálnak rámutatni, hogy az eBay felhasználói szorosan kapcsolódnak egymáshoz.

Így készíts megjegyezhető logót!

Az jól ismert NBC logón egy páva hat színes tollát láthatjuk. Minden egyes szín a vállalat egy-egy alosztályát hivatott képviselni.

Számos példát láthattunk, amikor a sokszínű logó létjogosultságot nyer és sikeressé válik. Általános esetben ez mégis nehéz, érdemes az egyszerűség mellett dönteni. Miután meghatároztuk a márka identitását két szóban (emlékszel?), válasszunk egy vagy két színt, ami leginkább elmondja a márka történetét. Ha tekintély és luxust szeretnénk reprezentálni, akkor használjuk a feketét! Ha szenvedélyessé és bátorrá szeretnénk tenni, akkor legyen piros! Ha a megbízhatóságot helyeznénk előtérbe, legyen kék!

A kiválasztott szín közvetíteni fogja, kik vagyunk és hogyan kell irántunk érezniük a vásárlóinknak.

A logó legyen szókimondó!

A jó logó azonnal a tárgyra tér. Ha egyes elemei törölhetők anélkül, hogy elveszne a mondanivalója, az esetben azokat törölni kell. Nincs szükség felesleges kacatokra. Mindig a legegyszerűbb logók érik el a legjobb hatást. Nézzük csak:

Így készíts megjegyezhető logót!

Az Apple logója egyértelműen és jól kivehetően egy almát ábrázol, de nem egy egész almát, hanem egy olyat, amiből kiharaptak egy darabot. Ez teszi különlegessé, mégis annyira egyszerű, hogy nem lehet nem észrevenni. Nincsenek bonyolult színátmenetek és árnyalatok. Sőt, még csak nem is színes, hanem fekete, ami arra utal, hogy az Apple tartja a saját tekintélyét. Nos, tökéletes.

Így készíts megjegyezhető logót!

A McDonald's logója az egész világon ismert, de a valódi tudatalatti jelentésével nagyon kevesen vagyunk tisztában. A '60-as években McDonald meg szeretett volna szabadulni a már ismertté vált logótól, de erről Louis Cheskin, pszichológus és dizájn tanácsadó lebeszélte. Érvelése szerint a vásárlók tudatalattijában a nagy sárga M betű a női emlőket szimbolizálja, amihez a táplálkozást társítják. Ezt próbáljuk meg elfelejteni, mielőtt újra beülnénk egy hamburgerre!

Így készíts megjegyezhető logót!

A Beats by Dr. Dre logója egy roppant egyszerű koncepciónak tűnik, hiszen felületes szemlélődés esetén azt láthatjuk, hogy a nagy piros körben egy fehér B betű van elhelyezve. Második pillantásra már észrevesszük, hogy a B betű tulajdonképpen egy fülhallgató. Nagyon kreatív és nagyon ügyes megoldás.

Mint a fenti példákból látszik, a jó logók azonnal képesek az üzenetet továbbítani. Nincs szükség szlogenre, olvasásra vagy értelmezésre. A jó logó egyszerűen tájékoztat.

Utazzunk a tudatalatti mélyére!

Anélkül, hogy kísérteties és misztikus mélységekbe merülnénk, figyeljük meg egyes logók rejtett üzeneteit és optikai csalafintaságait!

Így készíts megjegyezhető logót!

A Baskin Robbins cukrászda híres a 31 különböző ízű fagylaltjáról – a hónap minden napjára más íz. A logó ügyesen tálalja a 31-es számot Baskin Robbins monogramjában.

Így készíts megjegyezhető logót!

Melyiket látod meg előbb: a mosolygó arcot vagy a kisbetűs goodwill feliratot. Ha kicsit jobban megnézed, két mosolygó arcot fogsz látni. A kisebb G betű mégis egy betűként hat, nem pedig mosolyként. A logó zseniálisan egyszerű.

Így készíts megjegyezhető logót!

A FedEx logójában valószínűleg kevesen veszik észre a rejtett üzenetet, pedig az E és az X betűk közötti dinamizmust és mozgást szimbolizáló nyíl jól kivehető. Talán ez a rejtett üzenet már rejtettebb a kelleténél.

Használd ki a fehér felületek előnyeit!

A fehér tér kiválóan alkalmas a fő mondandó kiemelésére. Nézzünk néhány mesteri példát!

Így készíts megjegyezhető logót!

A WWF a veszélyeztetett pandát használja az üzenete fő közvetítésére. A fehér térben a fehér-fekete állat tökéletesen dominál.

Így készíts megjegyezhető logót!

A fenti példánál a kábel szolgáltató az S betű elhelyezését roppant kreatívan oldotta meg, így egyediséget és megjegyezhetőséget teremtve egy általános témának.

Így készíts megjegyezhető logót!

Az amerikai cserkészlányok logójában az üde zöld felületen negatív térben elhelyezett arcok jelennek meg.

Az fehér tér alkalmat kínál a játékra; különleges logó készíthető a használatával, az emberi elmét gondolkodásra késztetheti, hiszen az agyunk szeretné megfejteni, mi is látható a logóban tulajdonképpen. Az agy pedig mélyen elraktározza a rejtély megoldását...

Amire a logó nem képes

A logó nem fogja feltárni a márka történetét, nem fog a termékek műszaki paramétereiről tudósítani és nem fogja a cégtörténetet összefoglalni 10 kByte adatmennyiségben. Ez lehetetlen. A jó logó mégis egy csipetnyi a márkából, ami megadja a márkaépítés alapját; ezért fontos a szín, a közvetített érzelmek és a mondandó szoros harmóniája.

Túl a gyerekkoron

A gyermekek már akkor olvasni és érteni képesek a logók üzenetét, amikor még olvasni sem tudnak. Már az egészen kicsit is felismerik a McDonald’s, Toys R Us vagy Disney logóit. Ők nem a betűket értelmezik, hanem a képi anyagokat; a macskát, a színes jeleket vagy a nagy sárga valamit, ami mögött finomságokat lehet kapni.

A logó emlékezetessé teszi az élményt; a nagy sárga M betű a finom hamburgert, a színes jelek a menő kisautókat.

Felnőttek vagyunk, összetett gondolatokra vagyunk képesek és nem félünk használni. De ha logót tervezünk, akkor ne tegyük! A logót úgy tervezzük, mintha egy kisgyermek számára készülne; legyen világos és egyértelmű a mondanivalója!

Oszd meg barátaiddal is!

Facebook Twitter Linkedin

Elérhetőségeink

  • Címünk: 1139 Budapest, Frangepán utca 3. (1. emelet)

  • Ügyfélfogadás, beiratkozás: Hétfőtől - péntekig: 09:00-17:00

  • Telefonszámunk: 06 70 604 2060, vagy 06 1 4500 110

  • E-mail címünk:

Közösségünk