Parallax Design az új generáció?
A parallax design nem épp egy mai fogalom, mégis gyerekcipőben járó „művészeti” ág. Az elképzelés lényege, hogy a weboldal kiépítése során, egymáson elgördülő rétegeket alkalmazunk, melyek görgetés közben 3D hatást keltenek. A háttér réteg lassabban görgethető, mint a többi réteg, ezért azt a hatást kelti, mintha az a háttérben lenne. Ezt a megoldás közel 30 éve is alkalmazták már videójátékok készítésekor, ellenben a weboldalakon 2011-ben bukkant fel a HTML5 és CSS3 lehetőségeit kihasználva.
Az elgondolás igen merész, de ha jól alkalmazzuk olyan felhasználói élményt adunk a weboldalunkra látogatóknak, hogy kedvük lesz mindent megnézni, mindent megnyomni azon. Kellő körültekintéssel elmondhatjuk, hogy képes a weboldalunkon töltött átlagos időt megnövelni, esetleges javíthatja konverzióinkat.
Nevezhetjük egy lassan kibontakozó trendnek is. Külföldön egyre többen alkalmazzák már kisebb bemutató, úgynevezett „landing” oldalakon. A célja, hogy bemutasson egy adott terméket, szolgáltatást, majd valamilyen cselekvésre késztesse a látogatót. Ilyen cselekvés lehet a vásárlás, hírlevél feliratkozás.
Persze joggal merül fel a kérdés, hogy, ha ez most a #1, akkor miért nem így készül minden második weboldal? A kérdés megválaszolása némiképp összetett. Nem ajánlatos a parallax design használata nagyobb méretű weboldalak esetén, vagy csak nagyon indokolt esetben. Többnyire főoldalon helyeznek el ilyen réteg effekteket, mint ahogyan ez ennél a landing oldalnál is megfigyelhető.
Előnyei
- Látványos animációk, mind vertikális, mind horizontális görgetés esetén.
- A hagyományos weboldalak mellett sokkal figyelemfelkeltőbb.
- Termék, vagy szolgáltatás prezentációjához jól alkalmazható.
- Nem kell menüpontokat keresni , hiszen görgetéssel a teljes tartalmat el lehet érni.
Hátrányai
- Sok és nagyméretű képekre van szükség a megfelelő látvány eléréséhez, ezek pedig sok esetben lassíthatják a betöltési időt.
- Régebbi böngészők még nem támogatják a HTML5 és CSS3 lehetőséget, bár ez egyre kisebb jelentőségű probléma.
- A szokatlan megoldások esetlegesen elriaszthatnak néhány látogatót, akár asztali számítógépről, vagy hordozható eszközről böngésznek.
Javaslatok
- Soha ne vigyük túlzásba az effektek és animációk használatát. Ha túlzásba esünk zavaró is lehet. Ha a weboldalunk nem csak egyetlen egy aloldalból fog állni, akkor célszerű csak a főoldalon alkalmazni a megoldást és az aloldalakon a hagyományos technikákat érdemes alkalmazni.
- A design és a keresőoptimalizálás mindig is nagy ellenségei voltak egymásnak. Meg kell találni azt az arany középutat, ahol a látványvilág mellé megfelelő mennyiségű és minőségű szöveges tartalom társítható.
- Ne akarjunk mindenáron mindenhova bezsúfolni az összes parallax-animációt, csak ahova feltétlen szükséges és célszerű. Vegyük számításba, hogy akár lassíthatja a betöltési időt.