Webdesign trendek 2015-ben

Webdesign trendek 2015-ben

Webdesign trendek 2015-ben

Már térdig járunk a 2015-ös esztendőben, így végső ideje áttekinteni, milyen trendek alakítják és határozzák meg a webdizájnt az idei évben. Nem csak a jelenlegi trendek alakulását érdemes számba venni, hanem a várható változásokat is, amelyek hihetetlen gyorsasággal bekövetkezhetnek.  A dizájn trendek hatással vannak és lesznek a web egészére; beleértve az olyan ismert és kedvelt tartalomkezelő rendszereket is, mint a WordPress. Lássuk!

Webdesign trendek 2015-ben

Talán ez kicsit erős megfogalmazás, de valóban csak kicsit... Lehet valakinek épeszű magyarázata arra vonatkozóan, miért nem használ reszponzív vagy mobilbarát dizájnt? Nem hiszem. Az elmúlt évek változásai biztosítottak bennünket afelől, hogy a képernyőmérettől független megjelenés nagyon fontos. Ennek a trendnek az alakulásában pedig élen jártak a minőségi WordPress sablonok.  A WordPress segítségével bárki könnyedén reszponzív megjelenésre válthatott, noha az egyedi fejlesztésű oldalak ilyen jellegű felépítése egyáltalán nem lenne egyszerű.

Angol nyelvterületen a versenyszférákban már megtörtént a reszponzív oldalak elterjedése, Magyarországon a folyamat még zajlik. Hamarosan idehaza is mindenki átesik ezen a folyamaton, aki komolyan gondol a saját honlapjára. Az idei évtől a reszponzív dizájn alapvető normának tekinthető.

Webdesign trendek 2015-ben
Kép forrása: Elegant Themes

Az úgynevezett szellem (ghost) gombok a 2015-ös év meghatározó dizájn elemei lettek. A minimalista stílusukkal és a rendkívül finom hover animációval igényes és modern megjelenést szavatolnak, amelyeket öröm használni. Különösen a nagy háttérképekkel és a videókkal alkot egybeillő szerves egészt.

Webdesign trendek 2015-ben
Kép forrása: Paul Rand

A minőségi betűkészletek használata – amely gyönyörűvé és egyedivé tehetett egy honlapot - mindig is költséges volt. Ezt a „luxust” megengedhették maguknak a nagypályás szereplők, de a kicsik aligha. Nem is beszélve a WordPress felhasználókról. Azonban ez mára megváltozott.

A betűkészletek megfizethetővé váltak és számos egyéni és igényes készlet ingyenesen elérhetővé vált. Gondoljunk csak a Google Fonts által kínált lehetőségekre! Ennek köszönhetően a tervezők nagyobb szabadsággal és tágabb költségvetéssel dolgozhatnak, ugyanis nem kell súlyos összegeket kifizetniük egyetlen betűtípusért sem.

A betűtípusok hozzáférhetősége lehetőséget kínál a WordPress sablonok tervezési lehetőségeinek kiszélesítésére is. Ilyen módon a WordPress sablonok szorosabban alkalmazkodhatnak a téma specifikusságához és rugalmasabb tervezést tehetnek lehetővé.

Webdesign trendek 2015-ben

Az idei trendek egyik meghatározó eleme a nagyméretű háttérkép vagy videó. Ezek lehetőséget kínálnak a tartalom megjelenítésének egyedi módjára, mindezt gyönyörű formában. Ez a megjelenítési forma lehetőséget kínál a hangsúlyos vizualitás elérésére, amely kellően erős és elegáns, de mégsem túlzottan hatásvadász.

Webdesign trendek 2015-ben

A mobil eszközök aránya egyre nagyobb az internetezők körében, így a webdesign is kénytelen követni a kialakult tendenciát. A dizájn feladata hatékonyabb és élvezetesebb felületet biztosítani, ami sok esetben a görgetés előnyben részesítésével és a kattintások háttérbe szorításával érhető el. Ez rendkívül intuitív megoldás, nem mellékesen csökkenthető általa a betöltődési idő, valamint elősegíthető a felhasználó és a weboldal közötti interakciót egyszerűsítése.

Webdesign trendek 2015-ben
Kép forrása: Pinterest

A kártya dizájn, illetve felépítés egyáltalán nem nevezhető újdonságnak, a reszponzív elvárások korában mégis fennmaradt. A magyarázat igen egyszerű, hiszen az ilyen jellegű kártyás felépítés remekül alkalmazható a strukturális kialakításokban oszlopos elrendezés nélkül is. A kártyás felépítés remekül alkalmazható mindenféle dizájn esetén, kijelzőmérettől függetlenül. A struktúra tiszta, egyszerű és sokoldalú megoldást kínál. A weben pedig épp ezekre van szükség. Így aligha várható ennek a trendnek a háttérbe szorulása.

Webdesign trendek 2015-ben
Kép forrása: Google Design

A flat dizájn fellendülése már korábban megtörtént, de kitartott egészen a mai napig és minden bizonnyal még sokáig meghatározó szerepet fog betölteni a webdizájnban. A flat dizájn visszaszorulását egyetlen dolog idézheti elő; ha átalakul valami mássá. Ez a „valami más” pedig nagy valószínűséggel a materiális dizájn lesz. De mit is takar ez a fogalom?

A materiális dizájn a flat dizájn valamiféle reinkarnációjaként jött létre a tavalyi év nyarán, amikor a Google bejelentette az új formanyelv létrehozását. Az anyagszerű megjelenésben még letisztultabb formákkal találkozhatunk, ahol a rács-alapú elrendezés az uralkodó. A materiális dizájn alapvetően a reszponzív megjelenésre épít, ahol áttűnésekkel, kitöltésekkel és a mélység hatását keltő effektekkel éri el célját. Fizikai felszínek és élek érzékelhetők, aminek köszönhetően a materiális dizájn valóban anyagszerű megjelenést biztosít.

A marketing körítéssel beharangozott materiális dizájnt a legtöbben még mindig flat dizájnként kezeljük, noha tetten érhetők a nagyon finom színátmenetek és rétegződések, amelyek az elődre nem voltak jellemzők. A következő hónapokban kiderül, hogyan fogadja a dizájnerek közössége a materiális dizájnt; valódi trenddé válik vagy csak a flat dizájn rövid életű kicsapongásává válik.

Webdesign trendek 2015-ben

A materiális dizájn tárgyalását követően szót kell ejtenünk az úgynevezett mikro-interakciókról. De mik is azok a mikro-interakciók? Olyan „egyszer használatos” interakciókat értünk alattuk, amelyek valamilyen módon a termékhez kapcsolódnak, illetve körötte forognak. Remek példa erre az e-mail feliratkozást tartalmazó felugró ablak. A mikro-interakciók valószínűségét nagymértékben elősegíti a látogatói elköteleződés, ami ebben az esetben több e-mail feliratkozót jelent.

Ezek a dinamikusan mozgó és alkalmazkodó elemek képesek lesznek jelentős mértékben meghatározni a dizájn trendeket; vélhetően a WordPress bővítmények és sablonok fejlesztői is új vizekre eveznek ebben a szellemben.

Webdesign trendek 2015-ben
Kép forrása: The Guardian

Miért ne használhatnánk a lenyűgöző történeteket és meséket a weben? Természetesen nem a klasszikus tündérmesékre gondolunk, hanem azokra a értékes és hasznos tartalmakra, amelyek eleganciával, kreativitással és egyszerűséggel csodás kerek történetté gyúrhatók.

Az ilyen jellegű oldalakat úgy kell felépíteni, hogy a betűtípusok, a szöveges tartalmak, a mikro-interaktív elemek és a narratív eszközök is mind-mind egy kreatív mesévé álljanak össze. Ha sikerül a fogalmakat és az értékeket ilyen módon közölni, akkor egészen biztosan nagy dolgot alkotunk.

Webdesign trendek 2015-ben
Kép forrása: Netflix

A sütiket régóta használjuk arra a célra, hogy a felhasználóknak a már korábban megtekintett tartalmakat szolgáltassuk. Ezeket az eszközöket lehet igen hatékonyan és hasznosan alkalmazni, de spam tevékenységgé is lehet zülleszteni a teljesen felhasználóbarát folyamatot. Az elmúlt időszakban számos alkalmazási módját láttuk a sütiknek; gondoljunk csak a „nemrég láttam” dobozokra a honlapok oldalsávjában.

Egészen bizonyosan kijelenthető, hogy a sütik a következő években is meghatározó szerepet töltenek be; ez nem csak az egyedi fejlesztésekre, hanem a főbb tartalomkezelő rendszerekre is igaz lesz.

Három fantasztikus példa

Felsoroltunk 10 webdesign trendet, amely meghatározza az idei – és vélhetően a következő egy-két év – alakulását. Nehéz elképzelni, hogy egyetlen arculat képes több trendet is sikeresen magában hordozni, pedig így van. Lássunk néhány létező és sikeres példát!

Webdesign trendek 2015-ben
Kép forrása: Apple

Nem kell Apple rajongónak lennünk ahhoz, hogy értékeljük a Apple arculatát és dizájnját. A vállalat mindig az egyszerűség mellett tette le a voksát, mégis mindig élen járt az új trendek meghonosításában. Az elmúlt években számos példát láthattunk, amikor kisebb-nagyobb szereplők az Apple dizájnját vették alapul, de a legtöbb esetben ez mégis felemás sikert eredményezett.

Webdesign trendek 2015-ben
Kép forrása: Tesla Motors

A Tesla Motors honlapja a webdizájn tekintetében a legmagasabb kategóriát képviseli. A nagyméretű fotókkal tökéletes összhangot teremtettek, amely mellett remekül alkalmazták a görgethető tartalom felépítést, a mesébe foglalt tartalmat és a mikro-interakciókat is. A Tesla Motors honlapja egyszerűen hibátlan.

Webdesign trendek 2015-ben
Kép forrása: Divi

Végül pedig tekintsük meg a Vidi sablont! Kétségtelenül az egyik leggondosabban összeállított sablonról van szó, amely remek lehetőséget kínál az igényes honlap létrehozására olyan felhasználók számára is, akik nem rendelkeznek webfejlesztői vagy programozói tudással. A sablon természetesen minden eszközön remekül használható, legyen szó mobilról, táblagépről, laptopról vagy asztali számítógépről. A felhasználó a saját igényei szerint építheti fel az oldalt, kellően hosszú, kellően interaktív és kellően igényes honlapot létrehozva.

Összefoglaló

A 2014-es esztendő domináns trendjei uralkodnak az idei évben is. Számos változás inkább átalakulási, illetve „finomítási” folyamatnak tekinthető, mint egyértelmű váltásnak. Biztosan sokan észrevették, hogy a sorból kimaradt a parallax dizájn tárgyalása. Érdekes kétségeket vet fel, hiszen a parallax már nem igazán tudja növelni a népszerűségét, de a jelenléte és meghatározó szerepe a mai napig tagadhatatlan.

Az itt felsorolt dizájn trendek egészen biztosan meghatározó szerepet töltenek be a WordPress sablonok és bővítmények készítése során is. Egyes dizájn elemek, mint a mikro-interakciókat tartalmazó felugró ablakok mindenképpen helyet követelnek maguknak a dizájnban és a konverzió optimalizálásban is. A tökéletes végeredmény érdekében sok esetben egyéni fejlesztésekre is igény mutatkozhat, amikor a kész megoldások már nem lesznek elegendőek.

Az itt felsorolt trendek még biztosan alakulni fognak; finomodnak és gyakorlatiasabbá válnak.

Oszd meg barátaiddal is!

Facebook Twitter Linkedin

Elérhetőségeink

  • Címünk: 1139 Budapest, Frangepán utca 3. (1. emelet)

  • Ügyfélfogadás, beiratkozás: Hétfőtől - péntekig: 09:00-17:00

  • Telefonszámunk: 06 70 604 2060, vagy 06 1 4500 110

  • E-mail címünk:

Közösségünk